تاریخ انتشار: ۰۷:۱۴ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر

ماهی‌گیری ترکیه از آب گل‌آلود؟! | سفیر ترکیه را احضار نمی‌کنیم؟

مدیر تلویزیون دولتی ترکیه می‌گوید: «ما باید ایران را ناراحت و اذیت کنیم، باید ایران را آشفته کنیم!». پاسخ ایران چیست؟ سفیر ترکیه را احضار نمی‌کنیم؟

ماهی‌گیری ترکیه از آب گل‌آلود؟! | سفر ترکیه را احضار نمی‌کنیم؟

رویداد۲۴| حواسمان به تنش‌های منطقه و درگیری‌های حزب‌الله و اسرئیل است، همچنین گوش به زنگ هستیم که اسرائیل و حامی بزرگ او یعنی آمریکا چطور و چگونه پاسخ عملیات وعده صادق ۲ را خواهند داد. در این بین، اما گویی برخی همسایگان دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند! مثلا هم ترکیه که مدیرکل تلویزیون دولتی‌اش یعنی تی آر تی می‌گوید: «ما تا پایان سال جاری شبکه تی آر تی فارسی را افتتاح خواهیم کرد. ما باید ایران را ناراحت و اذیت کنیم، باید ایران را آشفته کنیم!» او گفته: «ما ناگزیریم تعداد شبکه‌های خارجی‌زبان تی. آر. تی را افزایش دهیم، حتی اگر این اقدام باعث ناراحتی و خشم دولت ایران از ما شود.»

این موضع‌گیری عجیب و زمانبدی عجیب‌تر آن احتمالا نمی‌تواند بدون اطلاع و هماهنگی سیاست‌های اصلی اردوغان باشد! همان اردوغان که شب کودتا، جایی غیر از ایران نداشت!
اعلام این سخنان از تلویزیون دولتی ترکیه چیزی نیست که در قبال آن سکوت کنیم. چناچه از دیروز تا حالا کلی سروصدا به پا کرده و با واکنش‌هایی همراه بوده است.
حق اقدام متقابل؟
احمد نوروزی معاون برون مرزی صداوسیما در واکنش به این سخنان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در حالی که تمرکز ما بر گزارش قتل عام روزانه رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان و عدم حواس پرتی بخاطر اظهارات ناسالم و غیر محتاطانه است، حق انجام اقدامات متقابل مناسب را برای خود محفوظ می‌داریم. ما در صداوسیما امیدواریم مقامات ترکیه به طور مناسبی این اظهارات را محکوم نموده و در این خصوص شفاف‌سازی کنند.»
کینه از ایران!
دیپلماسی ایرانی، در یادداشتی به قلم احسان موحدیان نوشت: «به نظر می‌رسد شکست‌های متعدد ترکیه از جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی، اردوغان را به‌شدت عصبانی کرده و باعث شده است تا وی از زیردستانش بخواهد به ایران توهین کنند تا ناراحتی وی اندکی کمتر شود.»
موحدیان به ناکامی اردوغان در سیاست‌های ضد بشار اسد، راه اندازی کریدور جعلی زنگزور، تشکیل ناتوی ترکی و خشم و نفرتی که در بین مردم سوریه و عراق یا ترکمنستان و آسیای مرکزی و قفقاز به واسطه سیاست‌ها و مواضع خود ایجاد کرد؛ اشاره کرده و نوشته: «در شرایطی که توقف صادرات نفت از باکو به بندر جیهان ترکیه و سپس سرزمین‌های اشغالی، ماشین کشتار صهیونیست‌ها را متوقف می‌کند، اردوغان که عامل اجرای سیاست‌های صهیونیست‌ها و شبکه آنگلوساکسون در جهان است، هیچ تردیدی در صادرات نفت به اسرائیل و همچنین تأمین تمام نیاز‌های صهیونیست‌ها از فولاد گرفته تا آب آشامیدنی نداشته است. او می‌خواهد کینه‌اش از ایران به علت پاسخ موشکی به اسرائیل و تبدیل‌شدن جمهوری اسلامی به فخر عالم اسلامی را بدین شکل برطرف کند.»

شیطنت به زبان فارسی
روزنامه فرهیختگان نیز این اقدام ترکیه را «شیطنت به زبان فارسی» خوانده و در ادامه تشکیل بخش فارسی در برخی رسانه‌های دنیا می‌داند. «فرهیختگان» نوشته: «ایران در شرایط یک جنگ فرهنگی تمام‌عیار از طرف رقبای منطقه‌ای و قدرت‌های بزرگ قرار دارد و به هر طریق ممکن که شده باید حواسش به نقشه‌های شوم گرگ‌های گرسنه باشد. حرف‌های بدون رودربایستی و رک مدیر TRT فقط نوک کوه یخ را به ما نشان می‌دهد و نمی‌تواند کل داستان و طراحی‌های دقیقی که در‌مورد ساخت و ایده‌پردازی شبکه‌های فارسی‌زبان دولتی وجود دارد را برای افکارعمومی ایرانیان توضیح دهد.»
این روزنامه اصولگرا با اشاره به تغییر سیاست‌های ترکیه در دو دهه اخیر، نوشته: «هرجایی که حزب اعتدال و توسعه نتواند پروژه نفوذ را با حمله نظامی به دیگر کشور‌ها جلو ببرد از قدرت نرمش استفاده می‌کند.»
این روزنامه ادامه داده: «ترکیه از راهی که انتخاب کرده پشیمان نیست. مدیر رادیو و تلویزیون رسمی این کشور هم با اینکه لحن گستاخانه‌ای دارد، ولی پروژه‌های فکری آینده اردوغان و همپالگی‌هایش را به‌طور واضح درخصوص ایران بیان می‌کند. آن‌ها در حوزه جنگ سخت رقیب قدرتمندی برای ایران نیستند، پس باید اهداف خود را در جای دیگری که احتمال موفقیت در آن بالاتر است دنبال کنند.»
واکنش رسمی چیست؟
این واکنش‌ها البته کافی نیست و انتظار می‌رود که وزارتخارجه ایران با احضار سفیر ترکیه، مراتب اعتراض را رسما اعلام کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
Nima
|
Canada
|
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
0
1
اگر ادعا می گوید مساله فلسطین مساله جهان اسلام است با ترکیه علیه اسراییل متحد شوید.
اگر کشورهای اسلامی هزینه نمی کنند چرا ما بیخودی و بدون امکانات وارد نبرد با اسراییل شده ایم؟
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
2
0
مجید جان
درست ترجمه نکردی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
0
3
زر میزند پانترک ابله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
3
0
ایران چنان نیازی به ترکیه داره که اگه ترکیه بگه دو استان از ایران بده من ؛ اینا میگن : چشم . بفرما !!! جرات دارید به ترکیه بگید بالای چشم شما ابروست ؟؟؟؟؟
فقط کافی ترکیه یه ماه مرزش رو با ایران ببنده !
مهسا کومله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
0
2
احضار سفیر ترکیه
ناشناس
|
Colombia
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
0
3
قوم "گرگهای خاکستری " بزرگترین دشمن ایران و انسانیت هستند .
سعدی گفته است " گرگزاده عاقبت گرگ شود هرچند با آدمی بزرگ شود "
نظرات شما